سوپاپ يک قطعهي نسبتا کوچک است که دريچهاي براي ورود هوا و و خروج دود از محفظهي احتراق به حساب ميآيد. سوپاپها بطور مستقيم يا غير مستقيم توسط ميل سوپاپ باز و بسته ميشوند و بازگشت آنها به موقعيت اوليهشان توسط يک فنر به نام فنر سوپاپ انجام مي شود. تعداد سوپاپ ها در هر پيشرانه نيز متفاوت است و مي تواند از دو سوپاپ براي هر سيلندر تا 5 سوپاپ براي هر سيلندر متفاوت باشد. سوپاپ ها قطعات مصرفي نيستند و شايد هيچگاه خراب نشوند اما گاهي ممکن است نياز به تعويض آنها پيدا کنيد.
سوپاپ ها وظيفه دارند، در زمان هاي مناسب ابتدا مخلوط هوا و سوخت را وارد سيلندر سازند؛ پس از آن در مراحل تراکم و احتراق، بسته بمانند و سپس در مرحله تخليه، گازهاي ناشي از احتراق را از سيلندر خارج کنند.
بنابراين سوپاپ ها، گايدها و نشيمن ها مي توانند کمپرس و کنترل روغن را حفظ کنند. بررسي سوپاپ ها زماني ممکن است لازم باشد که خودرو، 80 هزار کيلومتر يا بيش تر کار کرده باشد يا اين که مشکلات سوختگي سوپاپ، کمپرس يا روغن سوزي پديد آيد. قبل از اين که به توصيف مراحلي که سوپاپ در آن دخيل است، بپردازيم، بايد يادآوري کنيم که به تعميرگاهي مراجعه کنيد که کيفيت، اولويت اصلي کارش است.
*در مورد انواع روغن موتورهاي ديزلي بيشتر بدانيد
معمولا بررسي سوپاپ با بازکردن، تميز و بررسي کردن سرسيلندر شروع مي شود. سرسيلندرهاي چدني داراي شار مغناطيسي هستند تا براي تَرَکهاي مويي و نازک بررسي شوند. اين کار با به کاربردن يک ميدان مغناطيسي قوي به سرسيلندر و پاشيدن پودر آهن بر روي آن امکانپذير است. ترکها، ميدان مغناطيسي را به هم زده و پودر آهن را جذب ميکنند و سبب ميشوند تا تَرَکهاي نامرئي، راحتتر به چشم بيايند.
* در مورد نکات مهم روغن موتور و نگهداري از آنها بيشتر بدانيد
ترکها بسيار مضر هستند زيرا ممکن است آب به سمت اتاق احتراق نشت کند و سيلندرها آسيب ديده و سبب شوند تا آب در گردش از بين برود و پيشرانه، بيش از حد گرم شود. اگر ترکها در نواحي حساس سرسيلندر ديده شوند، بايد به تعمير و در نهايت تعويض آن پرداخت. ترکها در سرسيلندرهاي چدني اغلب اوقات با فرايند pinning تعمير مي شوند. ترک برداشتن سرسيلندرهاي آلومينيومي خيلي رايج است که اغلب با جوش کاري تعمير مي شوند.
اگر قرار است از سوپاپ دوباره استفاده شود، بايد از نظر صيقلي بودن بررسي شود. بسياري از تعميرگاهها به صورت خودکار همه سوپاپهاي تخليه را تعويض ميکنند تا خيالشان راحتتر باشد. نشيمنها در سرسيلندر يا بايد بريده شوند يا بر پايه چيزي قرار بگيرند تا سطح مورد نياز براي آب بندي را حفظ کنند. اگر نشيمن ترک بخورد يا خيلي مستهلک شود، بايد عوض شود. اگر اين کار امکان پذير نباشدکل سرسيلندر بايد عوض شود.
منابع: آسان بار
درباره این سایت